Nội dung phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp

itspecialist

New Member
Hội viên mới
Vấn đề phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp là một vấn đề rất quan trọng và có ý nghĩa thiết thực đối với mọi đối tượng sử dụng thông tin, đặc biệt đối với các doanh nghiệp đã niêm yết trên thị trường chứng khoán. Song, nội dung phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp gồm những vấn đề gì? Tác giả xin đề xuất hai nội dung cơ bản khi tiến hành phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp, đó là phân tích các chỉ tiêu trên từng báo cáo tài chính và phân tích mối liên hệ giữa các chỉ tiêu trên các báo cáo tài chính doanh nghiệp.Báo cáo tài chính là một trong hai loại báo cáo của hệ thống báo cáo kế toán doanh nghiệp. Báo cáo tài chính được lập theo những chuẩn mực và chế độ kế toán hiện hành. Báo cáo tài chính phản ánh các chỉ tiêu kinh tế - Tài chính chủ yếu của doanh nghiệp, nó phản ánh các thông tin tổng hợp nhất về tình hình tài sản, nguồn vốn chủ sở hữu, công nợ, tình hình lưu chuyển tiền tệ cũng như tình hình tài chính, kết quả kinh doanh của doanh nghiệp trong một kỳ kinh doanh nhất định.

Theo quyết định số 15/2006 QĐ/BTC ngày 20 tháng 03 năm 2006 của Bộ trưởng Bộ tài chính về ban hành chế độ kế toán doanh nghiệp, hệ thống báo cáo tài chính của doanh nghiệp, bao gồm 4 loại báo cáo sau đây: (1) Bảng cân đối kế toán, Mã số B01 - DN; (2) Báo cáo kết quả hoạt động kinh doanh, Mãsố B02 - DN; (3) Báo cáo lưu chuyển tiền tệ, Mã số B03 - DN; (4) Thuyết minh báo cáo tài chính, Mã số B09 - DN.

Phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp không phải chỉ cung cấp những thông tin cho các nhà quản trị doanh nghiệp nhằm giúp họ đánh giá khách quan về sức mạnh tài chính của doanh nghiệp, khả năng sinh lời và triển vọng phát triển sản xuất kinh doanh của doanh nghiệp, mà còn cung cấp cho các đối tượng sử dụng thông tin ngoài doanh nghiệp, như: các nhà đầu tư, các nhà cho vay, các nhà cung cấp, các chủ nợ, các cổ đông hiện tại và tương lai, các khách hàng, các nhà quản lý cấp trên, các nhà bảo hiểm, người lao động và cả các nhà nghiên cứu, các sinh viên kinh tế... Đặc biệt, đối với các doanh nghiệp đã niêm yết trên thị trường chứng khoán thì việc cung cấp những thông tin về tình hình tài chính một cách chính xác và đầy đủ cho các nhà đầu tư là một vấn đề có ý nghĩa cực kỳ quan trọng, giúp họ lựa chọn và ra các quyết định đầu tư có hiệu quả nhất.

Tìm hiểu thêm ở tài liệu "Nội dung phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp"
Nguồn TRG International Blog
 
Ðề: Nội dung phân tích báo cáo tài chính doanh nghiệp

SOCIAL ANALYSIS FOR AGRICULTURE AND RURAL INVESTMENT PROJECTS

Manager’s Guide
Practitioner’s Guide
Field Guide



Download Zip file - 2,086kb


FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS
Rome 2011

Abstract

These three guides produced by FAO’s Investment Centre demonstrate the application of social analysis to investment programmes and projects in agricultural and rural development.

The Manager’s Guide addresses the needs of project managers and team leaders. It describes: the main parameters of social analysis in the context of agricultural and rural development investments, and the use of social analysis from three perspectives: international agencies; development approaches; programme cycle; and management aspects of conducting social analysis such as recruitment, roles and responsibilities.

The Practitioner’s Guide deals with the ‘why and what’ questions, building on the conceptual approach in the Manager’s Guide. It describes: the sustainable livelihoods framework for understanding the dynamics of rural poverty and livelihoods, social diversity and gender in the context of agriculture and rural development; main entry points for conducting social analysis; range of inputs that may be made to project design; how findings and recommendations are drawn together into a technical paper and summary matrices; and tools for tracking social aspects of development.

The Field Guide provides guidance on the fieldwork aspects of social analysis, based on the Practitioner’s Guide. It considers: the practical aspects of integrating social analysis into missions; data collection activities and checklists for work at the national, regional and district levels and in community-based discussions, focus group discussions and individual household interviews; and participatory tools for social analysis fieldwork.


TABLE OF CONTENTS

Manager’s Guide

Acknowledgements
Abbreviations and acronyms

1. Introduction
2. Scope and benefits of social analysis
3. How international agencies use social analysis
4. Social analysis within different development approaches
5. Role of social analysis in the programme cycle
6. Management aspects of social analysis

Appendix 1: Applications of social analysis
Appendix 2: Comparative data by agency
Appendix 3: Links to resources by agency

List of boxes
List of tables
List of Figures

- 575kb

Practitioner’s Guide

Acknowledgements
Abbreviations and acronyms

1.Introduction
2.Poverty, rural livelihoods and gender
3.Entry points for social analysis
4.Use of social analysis in project design
5.Putting the package together
6.Tracking social aspects of development

Appendix 1: Examples of summary matrices

List of Boxes
List of tables
List of figures

- 610kb

Field Guide

Acknowledgements
Abbreviations and acronyms

1.Introduction
2.Integrating social analysis into mission work
3.Collecting information at national and regional levels
4.Collecting information at the district level
5.Collecting information at the community level
6.Collecting information through focus group discussions
7.Collecting information through individual household interviews

Field tools

Appendix 1: Resources
Appendix 2: Review of participator y tools

List of boxes
List of tables


- 999kb
 

CẨM NANG KẾ TOÁN TRƯỞNG


Liên hệ: 090.6969.247

KÊNH YOUTUBE DKT

Kỹ thuật giải trình thanh tra BHXH

Đăng ký kênh nhé cả nhà

SÁCH QUYẾT TOÁN THUẾ


Liên hệ: 090.6969.247

Top